David Johansson tror på kärlek vid första ögonkastet – i alla fall när det gäller karriären. När han började på ISOPARTNERs lager i Oslo kändes det direkt som att komma hem. Idag är han produktchef med en fot i både Norge och Sverige. Vi tog en pratstund med David för att lära känna ledaren för vårt produktteam lite bättre.
Från Sverige till Oslo – en ny start
David lämnade Sverige som 19-åring för att börja ett nytt kapitel i Norge. 2008 fick han jobb på vårt lager i Oslo, och det var där hans intresse för isoleringsbranschen verkligen tog fart. "Det kändes som att komma hem," säger David om sin tid på lagret, där han arbetade med både kundservice och logistik.
Möt Isopartnern: Vi besöker Växjö
Från lager till studier och försäljning
Efter några år som lagermedarbetare bestämde sig David för att vidareutbilda sig inom försäljning och marknadsföring. Tre år senare, med en kandidatexamen från Handelshøyskolen BI i bagaget, tog han återigen kontakt med vd Arne Schultz för att se om det fanns en passande roll. Efter en kaffe på Grünerløkka kom de överens om att David skulle kliva in i en försäljningsroll i samband med expansionen av Oslokontoret. "Jag fick lista ut saker själv," säger han med ett leende och berättar hur han som enda försäljare i företaget lärde sig att navigera försäljningsvärlden – en utmanande men spännande roll som han trivdes i.
Pandemin förändrade riktningen
När pandemin kom, blev David kastad in i flera roller samtidigt. "Det var en tid för att vara kreativ," berättar han. Han tog på sig ansvaret för både lagret i Oslo och inköpsprocesserna, och teamet fick hitta lösningar för att fortsätta ge kunderna bra service trots strikta restriktioner. "Våra kunder ville fortfarande ha sitt kaffe," skrattar David och minns hur de lyckades anpassa sig till situationen.
Rollen som produktchef
Idag är David produktchef i Sverige och Norge och han trivs med ansvaret. "Det bästa med rollen är att se en produktidé gå från koncept till en succé," säger han. Med ett skarpt öga för detaljer och en förmåga att förstå kundernas behov, ser David till att ISOPARTNER alltid har de bästa lösningarna både på lagret och i vår webbutik.
Laganda och frihet
För David handlar ledarskap inte bara om att få saker gjorda, utan om att skapa ett starkt team. "Vi måste kunna överlåta uppgifter till varandra. Det är nyckeln till framgång," säger han och betonar vikten av samarbete i teamet. Hans mål är att säkerställa att teamet alltid kan stötta varandra – oavsett om det gäller stora projekt eller dagliga uppgifter.
I hans team hittar vi bland annat Jonas Claeson, som arbetar som logistikchef för både Sverige och Norge. Jonas spelar en viktig roll i att säkerställa att logistiken fungerar smidigt mellan länderna. Dan Axel Lemke, som är Produkt Admin-specialist i Sverige, ser till att ERP-systemet och prisuppdateringarna är i ordning. Mats Forsberg, även känd som "Matte", arbetar som inköpskoordinator och ansvarar för inköpen till Sverige, medan Inge Henriksen i Norge håller koll på inköpen till de norska lagren.
Tillsammans ser de till att alla delar av produktlogistiken fungerar smidigt, och David ser till att ingen sitter ensam med för mycket ansvar – de ska kunna lösa utmaningar tillsammans.
Fotballpassion: Fra Halmstad til Emirates med Arsenal i hjertet
När det gäller fotboll är David inte ensam om sitt Arsenal-hjärta på ISOPARTNER. Precis som försäljningschef i Sverige, Pierre von Sicard, delar han en passion för det engelska laget. "Arsenal-legenden Fredrik Ljungberg kommer från min hemstad, Halmstad, så det är nog huvudorsaken till att jag började hålla på dem," reflekterar han. Om “The Gunners” vinner på lördag, kan du vara säker på att stämningen på kontoret på måndag kommer vara på topp!
Ser mot framtiden
Med en allt mer digitaliserad bransch är David noga med att ISOPARTNER ligger i framkant av utvecklingen. "Vi har arbetat hårt för att göra våra produkter mer tillgängliga digitalt," säger han och lyfter fram webbutiken som ett viktigt verktyg för framtiden.
David är en ledare som förstår värdet av att vara nära både teamet och kunderna. Med sin erfarenhet och sitt öga för detaljer är han redo att ta ISOPARTNER framåt – alltid med ett leende på läpparna och en kopp kaffe i handen.